Babišovy dluhopisy podle zpráv TV Nova: Jen malý koaliční spor

Od začátku roku 2017 čelí ministr financí Andrej Babiš pochybnostem kolem nákupu korunových dluhopisů. Logicky o celé věci, která se týká vicepremiéra vlády, informovala velká většina médií – alespoň těch, která nevlastní politici – poté, co kauzu zveřejnilo ECHO24. TV Nova, o jejíchž pochybných praktikách ve zpravodajství jsme hovořili s jejími bývalými redaktory Hanušem Hanslíkem a Emmou Smetana, k tomu přistoupila poněkud jinak.

Televizní noviny si poprvé aféry s korunovými dluhopisy povšimly 31. ledna, tedy téměř měsíc od prvního uveřejnění. Zpráva sestávala z toho, že se moderátor věnoval faktu, že premiér Bohuslav Sobotka vyzval ministra financí Andreje Babiše, aby vysvětlil své příjmy v minulých letech. „Babišovy deklarované příjmy nestačily podle některých médií na nákup dluhopisů Agrofertu za téměř 1,5 miliardy. Podle Sobotky by měl ministr věc co nejrychleji vysvětlit,“ uvedla redaktorka. Konec zprávy. Televizní noviny pak 1. února pouze odkázaly na web TN.cz s tím, že se národ baví na účet ministra financí, což si diváci mohli prohlédnout v galerii.

O dluhopisech se v Televizních novinách hovořilo ještě třikrát, a to v únoru. 16. února byla odvysílána reportáž nazvaná Korespondenční hádka premiéra s ministrem. Hovoří se o Sobotkově výzvě, aby Babiš s problémem něco udělal, ale i o ministrově odpovědi v tom smyslu, že i předseda vlády „má máslo na hlavě“. Redaktorka Eliška Zvolánková reportáž zakončuje slovy: „Zůstávají dvě otázky, proč Sobotka neřešil dříve a proč si pánové píšou dopisy, když vedle sebe sedí ve vládě? Navíc tento není první. V tom předchozím medializovaném Sobotka Babišovi vyčetl, že chce dělat změny v EET na poslední chvíli.“ Nezbývá než připomenout, že otázek zůstávalo a zůstává mnohem více – zejména to, zda ministr financí obral stát na daních, případně to, kde Babiš na podobné nákupy vlastně vzal.

O den později dluhopisy zmiňuje materiál týkající se sporů Babiše a Sobotky, 21. února se pak diváci dočkali reportáže věnované odpovědi na premiérův dopis. Kromě několika citací z dopisu včetně zmínky o OKD se však divák nedozvídá vůbec nic.

A to je všechno. Nejsledovanější televize nepřipravila jedinou reportáž, která by téměř dvěma milionům diváků vysvětlila, v čem je problém ministra financí – tedy zejména v tom, že strážce státní kasy nakupoval korunové dluhopisy vlastní firmy, aby nemusel platit daně. Nikde se nedozvíme nic o pochybnostech kolem jeho příjmů. TV Nova také naprosto ignorovala Babišovo obviňování České televize slovy, že se jedná o „zkorumpovanou pakáž“, stejně jako jeho známé „sorry jako“, které českým mediálním prostorem zásadním způsobem rezonovalo (tedy kromě vtípků uveřejněných na webu). Pokud se zamyslíme nad tím, kolik lidí může čerpat informace pouze ze zpravodajství TV Nova, je jasné, že na takového člověka působí aféra jako obyčejný koaliční spor.

Když se navíc pokusíme zjistit, kdy o dluhopisech informovala další televize, a to TV Prima ve svých Zprávách FTV Prima, dozvíme se, že pouze jednou, a to 4. ledna, hned po prvním zveřejnění informace. Od Tomáše Hauptvogela, legendárního moderátora Partie, kam si Babiše a prezidenta Miloše Zemana zve na jejich sólové výstupy, jsme se dozvěděli následující: „Vicepremiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš čelí trestnímu oznámení. Před čtyřmi lety odkoupil dluhopisy své společnosti Agrofert, protože nepodléhaly dani. Podle webu Echo24 je trestní oznámení podáno kvůli krácení daně a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Andrej Babiš jakékoliv pochybení odmítá a záležitost považuje za účelový politický krok.“

Vzhledem k tomu, kdo se v České republice naváží do kterých televizí, je jasné, že problém je někde úplně jinde. Hanuš Hanslík v rozhovoru pro FORUM 24 uváděl, že dokazovat manipulaci ve zpravodajství TV Nova je velice těžké – a ano, je. Protože při bližším pohledu zjistíme, že je nutné psát zejména o tom, o čem největší televize na tuzemském trhu vůbec nemluví.